Co warto wiedzieć o oleju silnikowym

Oleje silnikowe są używane do smarowania silników spalinowych. Zazwyczaj składają się one z olejów bazowych wzbogaconych różnymi dodatkami, w szczególności dodatkami przeciwzużyciowymi, detergentami, dyspergatorami, a w przypadku olejów wielosezonowych-dodatkami zwiększającymi indeks lepkości. Główną funkcją oleju silnikowego jest zmniejszanie tarcia i zużycia części ruchomych oraz oczyszczanie silnika z osadów i lakierów. Ponadto neutralizuje kwasy pochodzące z paliwa i z utleniania środka smarnego, poprawia uszczelnienie pierścieni tłokowych oraz chłodzi silnik, odprowadzając ciepło od ruchomych części.

Z czego jeszcze składają się oleje silnikowe

Oprócz wyżej wymienionych składników podstawowych prawie wszystkie oleje silnikowe zawierają inhibitory korozji i utleniania. Olej silnikowy może składać się tylko z bazy olejowej, w przypadku oleju bez dodatków, lub z bazy olejowej z dodatkami poprawiającymi właściwości detergentowe, odporność na skrajne ciśnienia i zdolność do hamowania korozji części silnika. Oleje są mieszane przy użyciu olejów bazowych składających się z węglowodorów ropopochodnych, polialfaolefin lub ich mieszanin w różnych proporcjach, czasami z dodatkiem estrów w ilości do 20% masy w celu lepszego rozpuszczania dodatków. Pamiętaj jednak, aby wybierać olej dobry jakościowo, taki jak na przykład Specol.

Zastosowanie oleju silnikowego

Olej silnikowy jest środkiem smarnym stosowanym w silnikach spalinowych, które napędzają samochody, motocykle, kosiarki, silniki generatorów i wiele innych maszyn. W silnikach znajdują się części, które poruszają się względem siebie, a tarcie między nimi powoduje marnowanie energii użytecznej w innym przypadku poprzez zamianę energii kinetycznej na ciepło. Powoduje również zużycie tych części, co może prowadzić do obniżenia sprawności i degradacji silnika. Właściwe smarowanie zmniejsza zużycie paliwa, ogranicza straty mocy i wydłuża żywotność silnika. Olej tworzy warstwę rozdzielającą pomiędzy powierzchniami przylegających do siebie ruchomych części, aby zminimalizować ich bezpośredni kontakt, zmniejszając ciepło tarcia i zużycie, a tym samym chroniąc silnik. Podczas pracy olej silnikowy przenosi ciepło przez przewodzenie, przepływając przez silnik. W silniku z pompą olejową z obiegiem recyrkulacyjnym ciepło jest przenoszone przez przepływ powietrza przez zewnętrzną powierzchnię miski olejowej, przepływ powietrza przez chłodnicę oleju oraz przez gazy olejowe odprowadzane przez układ dodatniej wentylacji skrzyni korbowej.

0 I like it
0 I don't like it

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *